Statistic vorbind, putem considera ca majoritatea companiilor care au implementat solutii ERP inainte de perioada ultimilor 3-4 ani folosesc o infrastructura proprie („on premise”) ca si mediu de functionare al aplicatiei. Aceasta este modalitatea clasica de instalare a unui ERP si, in linii mari, pentru beneficiar se traduce in achizitia mai multor componente hardware & software: licente (ERP, baze de date, sisteme de operare, alte aplicatii conexe), echipamente (servere, storage, echipamente de retea, etc), mentenanta software periodica, servicii de implementare si suport post-implementare. In plus, operararea si intretinerea in parametri normali de functionare a unui astfel de ecosistem presupune din partea beneficiarului si o serie de costuri (interne sau externalizate) asociate: personal IT calificat (inclusiv instruire si certificari), upgrade-uri hardware & software, activitati de  mentenanta etc., toate acestea cu caracter periodic.

Desigur, pentru companiile mari, care au departamente IT dedicate si bugete solide, care  inca pot sustine activitatea acestora, aspectele mentionate anterior poate nu au, la prima vedere, o relevanta atat de mare. Insa pentru marea majoritate a firmelor din segmentul IMM astfel de costuri se pot dovedi nesustenabile, fiind greu de capitalizat. Si toate acestea in conditiile in care gradul de complexitate in administrarea unei infrastructuri IT este intr-o permanenta crestere.

Odata cu dezvoltarea exponentiala a serviciilor de cloud public din ultimii ani (Microsoft, Google, Amazon), accesul la accest tip de resursa nu mai este unul prohibitiv, ci dimpotriva. Mai mult, serviciile cloud asigura exact raportul optim dintre cost si beneficii. Mai concret:

  • Este predictibil (platesti lunar doar pentru cat si ce consumi); costurile sunt de tip OpEx,
  • Serviciul poate fi activat rapid,
  • Asigura disponibilitate (majoritatea furnizorilor de cloud asigura un SLA de cel putin 99,9%)
  • Este flexibil (poti ajusta arhitectura solutiei sau nivelul de performanta in timp real, in functie de necesitati, cu ajustarea costurilor asociate, la secunda)
  • Infrastructura din „spate” este in permanenta actualizata „la zi”
  • Asigura o securitate sporita a datelor, care sunt stocate criptat si accesate strict pe baza unor permisiuni specifice.

In contextul in care rata de adoptie a serviciilor de cloud in randul companiilor a urmat un trend de crestere constant,  producatorii de aplicatii de business s-au aliniat acestor schimbari. Spre exemplu, Microsoft pune la dispozitie, pe langa achizitia clasica de licente si varianta de tip subscriptie (plata pe baza de abonament lunar), fie in regim SaaS – Software as a Service, IaaS – Infrastructure as a Service sau PaaS – Platform as a Service.

Pentru ca in multe cazuri poate fi dificila intelegerea acestor concepte,  este bine sa facem cateva precizari:

  • In varianta SaaS, toate componentele de infrastructura HW&SW, precum si toate costurile legate de functionarea si mentenanta acestora, sunt suportate de catre furnizorul serviciului. Cu alte cuvinte, infrastructura necesara si mentenanta acesteia sunt transparente pentru beneficiar, ele fiind in totalitate in responsabilitatea furnizorului. Un exemplu de astfel de aplicatii il reprezinta suita Dynamics 365, care cuprinde intreg spectrul de aplicatii de business ale Microsoft: Finance & Supply Chain Management (cunoscut in versiunile anterioare drept Microsoft Dynamics AX), Business Central (avand la origine Microsoft Dynamics NAV), Sales, Marketing, Project Service Automation, Field Service, Customer Service, Commerce, HR, etc.
  • In varianta IaaS, clientul isi creeaza propria infrastructura virtuala in cloud, avand controlul total asupra acesteia. In acest caz, provizionarea resurselor se face in functie de arhitectura solutiei si de performanta necesara (numar de utilizatori, tipuri de aplicatii, interfete cu alte sisteme, etc), acest aspect fiind putand fi gestionat de catre client impreuna cu partenerul de implementare. La acest scenariu se preteaza orice solutie software, indiferent de arhitectura acesteia, inclusiv o solutie mai veche (care poate fi „mutata” dintr-o infrastructura locala).
  • Un exemplu tipic de aplicatie de tip PaaS este suita Microsoft Power Platform, care include si Power BI (solutia consacrata de BI & Analytics a Microsoft). Un alt exemplu de posibila instalare in cloud cu componente de PaaS este si versiunea „on premise” a Dynamics 365 Business Central, datorita suportului nativ pentru Azure SQL.

Este important de retinut ca prin posibilitatea de a inlocui achizitia de licente traditionala (care in general presupune plata integrala si in avans a acestora, la momentul semnarii contractului) si pe cea de infrastructura HW&SW, cu servicii pe baza de abonament(e) lunare, efortul financiar este distribuit in timp si asigura premisele unei recuperari rapide a investitiei, din mers, pe masura ce clientul deja utilizeaza solutia ERP (OpEx vs. CapEx). Coroborat si cu un plan de plati etapizat pentru serviciile de implementare, o solutie ERP in cloud ofera companiilor beneficiare o serie de avantaje clare, atat din punct de vedere al costurilor cat si al simplificarii procesului, comparativ cu abordarile clasice. Daca adaugam in ecuatie si suita Office 365, care pune la  dispozitie toate instrumentele de business necesare in desfasurarea activitatii zilnice de birou (e-mail, spatiu de stocare, aplicatiile Word, Excel, Power Point, Teams, etc) si care este nativ integrata cu Microsoft Dynamics 365, putem spune ca avem un set complet (end-to-end) de aplicatii, accesibile incepand de la cateva zeci de euro pe luna, per utilizator.

COSMO CONSULT, in calitatea sa de partener strategic al Microsoft s-a aliniat noilor tendinte ale industriei, avand deja mai multe implementari de proiecte din suita Dynamics 365 finalizate cu succes. In plus, compania  a lansat in decursul ultimilor doi ani si o serie de produse proprii, avand la baza tehnologia Microsoft si care functioneaza in mediul cloud. Smart BI for D365BC (bazat pe Power BI) – instrument avansat de Business Intelligence care permite extragerea, prelucrarea si analiza datelor din companie in vederea asigurarii suportului decizional este un exemplu concret in acest sens.

Concluzionand, in piata de solutii de business directia s-a schimbat in mod clar catre cloud si, odata cu acest lucru, si modalitatea de abordare a proiectelor de implementare. Studiile de piata arata ca solutiile instalate in cloud au castigat tot mai mult teren comparativ cu cele on premise, estimarea IDC fiind ca pana in 2021 le vor depasi ca si pondere pe cele din urma. In acest context, daca ai in plan implementarea unei solutii de business in perioada urmatoare, nu omite cloud-ul din discutie ci, dimpotriva, ia-l in considerare ca pe o prima optiune.

Daca vrei sa afli si mai multe detalii despre migrarea catre Cloud, te invitam sa te inscrii la webinarul „Why now is the best time to take your IT infrastructure to the Microsoft Cloud!”, sustinut in limba engleza, in data de 25 iunie 2020.

Share

Distribuie pagina prin urmatoarele canale:

0 share-uri

Mai multe noutati